Δημοσίευση

Ψηφιακή Μεταρρύθμιση Κυπριακής Κοινωνίας – Απόψεις και Συμπεράσματα

Η μετάβαση της Κύπρου σε μια ψηφιακή εποχή θα πρέπει να αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα της αναπτυξιακής πολιτικής. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι αναγκαία προϋπόθεση για την ανάπτυξη της οικονομίας, καθώς θα συμβάλει καθοριστικά στην αύξηση της παραγωγικότητας, θα εκσυγχρονίσει και θα βελτιώσει σημαντικά την ποιότητα των δημόσιων υπηρεσιών, θα συμβάλει στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων και θα βελτιώσει την ποιότητα ζωής των πολιτών. Η ψηφιοποίηση είναι μια οριζόντια πολιτική, η οποία έχει θετική επίδραση σε όλους τους τομείς οικονομικής δραστηριότητας. 
Από το 2014, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (ΕΕ) παρακολουθεί την ψηφιακή πρόοδο των κρατών μελών και δημοσιεύει ετήσιες εκθέσεις για τον δείκτη ψηφιακής οικονομίας και κοινωνίας (DESI). Σημειώνεται ότι, αρχικά η ψηφιοποίηση στην ΕΕ ήταν άνιση, ενώ τα τελευταία χρόνια υπάρχουν ενδείξεις σύγκλισης μεταξύ των χωρών μελών της. Ενώ οι πρωτοπόροι έχουν παραμείνει οι ίδιοι, μια σημαντική ομάδα κρατών μελών συγκεντρώνεται γύρω από τον μέσο όρο της ΕΕ. Είναι σημαντικό ότι τα περισσότερα από τα κράτη μέλη που παρουσίαζαν χαμηλότερο επίπεδο ψηφιοποίησης πριν από 5 έτη, σημειώνουν πρόοδο με ταχύτερο ρυθμό από ό,τι τα υπόλοιπα κράτη μέλη, στοιχείο που καταδεικνύει μια συνολική σύγκλιση στον ψηφιακό τομέα στην ΕΕ.
Η πλειοψηφία των δεικτών DESI προέρχεται από τη Eurostat, τη στατιστική υπηρεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ορισμένοι δείκτες συλλέγονται από τις υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής από τα κράτη μέλη μέσω της Επιτροπής Επικοινωνιών. Άλλοι δείκτες, όπως ορισμένοι δείκτες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και ευρυζωνικότητας, βασίζονται σε δεδομένα που προέρχονται από μελέτες που εκπονήθηκαν για λογαριασμό της Επιτροπής.
Γενικές Πληροφορίες για το Δείκτη Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας (DESI) και η θέση της Κύπρου.
Ο δείκτης αυτός συναθροίζει μια σειρά σχετικών δεικτών ώστε να αξιολογεί την πρόοδο των χωρών της ΕΕ προς μια ψηφιακή οικονομία και κοινωνία γύρω από 4 σημαντικούς παραμέτρους:
  1. ανθρώπινο κεφάλαιο (θέση Κύπρου 21η από τις 27 χώρες της ΕΕ),
  2. συνδεσιμότητα (θέση Κύπρου 12η από τις 27 χώρες της ΕΕ),
  3. ενσωμάτωση της ψηφιακής τεχνολογίας (θέση Κύπρου 17η από τις 27 χώρες της ΕΕ) και
  4. ψηφιακές δημόσιες υπηρεσίες (θέση Κύπρου 20η από τις 27 χώρες της ΕΕ)
Η κάθε παράμετρος έχει τις σχετικές υποκατηγορίες της. Συγκεκριμένα με βάση τα στοιχεία του 2022 η Κύπρος έχει τις εξής θέσεις:
1. ανθρώπινο κεφάλαιο
Στο ανθρώπινο κεφάλαιο η Κύπρος είναι στη θέση 21 από τις 27 χώρες της ΕΕ. Η Κύπρος εξακολουθεί να υπολείπεται του μέσου όρου της ΕΕ όσον αφορά τις βασικές ψηφιακές δεξιότητες. Ένας στους δύο Κύπριους δεν διαθέτει βασικές ψηφιακές δεξιότητες. Απαιτείται σημαντική αλλαγή ρυθμού στην προσπάθεια της χώρας να βελτιώσει τις ψηφιακές δεξιότητες των πολιτών της. Επίσης πρέπει να γίνει προσπάθεια για αύξηση των ειδικών Πληροφορικής. Οργανισμοί όπως η Αρχή Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού (ΑνΑΔ), το ΚΕΠΑ, η Κυπριακή Ακαδημία Δημόσιας Διοίκησης που αναπτύσσει και εφαρμόζει πολιτικές μάθησης στη δημόσια υπηρεσία και το Υπουργείο Παιδείας πρέπει οπωσδήποτε να συμβάλουν στην ανάπτυξη των βασικών ψηφιακών δεξιοτήτων όλων των Πολιτών σε όλες τις βαθμίδες. Άλλωστε Ψηφιακή Μεταρρύθμιση δεν μπορεί να υπάρξει με «ψηφιακά αναλφάβητους» Πολίτες.   
2. συνδεσιμότητα
Στη συνδεσιμότητα η Κύπρος είναι στη θέση 12 από 27 χώρες της ΕΕ. Η κάλυψη όμως από υποδομές υψηλών ταχυτήτων  εξακολουθεί να απέχει πολύ τόσο από τον μέσο όρο της ΕΕ όσο και από τον στόχο για την ψηφιακή δεκαετία της ΕΕ, ο οποίος συνίσταται στην εξασφάλιση της κάλυψης όλων των ευρωπαϊκών νοικοκυριών από δίκτυο Gigabit και όλων των κατοικημένων περιοχών από δίκτυο 5G μέχρι το 2030. Στη κάλυψη 5G ή Κύπρος βρίσκεται πολύ πιο πάνω από τον μέσο όρο της ΕΕ με 75% κάλυψη από τα τέλη του 2021.
3. ενσωμάτωση της ψηφιακής τεχνολογίας
Στην ενσωμάτωση της ψηφιακής τεχνολογίας η Κύπρος είναι στη θέση 17 από τις 27 χώρες της ΕΕ. Οι κυπριακές επιχειρήσεις πρέπει να βρουν τρόπους ώστε να ενσωματώσουν νέες τεχνολογίες όπως η Τεχνητή Νοημοσύνη, τα big data, να χρησιμοποιήσουν τεχνολογίες πληροφορικής για περιβαλλοντική αειφορία. Επίσης θα πρέπει οι κυπριακές εταιρείες να βρουν τρόπους αύξησης των πωλήσεων μέσω διαδικτύου. Θα πρέπει να αυξηθούν οι δαπάνες της Κύπρου για Έρευνα και Ανάπτυξη. Το κράτος πρέπει να προωθήσει, σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα, περαιτέρω την ηλεκτρονική τιμολόγηση και πληρωμή.
4. ψηφιακές δημόσιες υπηρεσίες
Στις ψηφιακές δημόσιες υπηρεσίες η Κύπρος είναι στη θέση 20 από τις 27 χώρες της ΕΕ.  Με βάση τα στοιχεία το 63 % των Κυπρίων αλληλεπιδρούν ψηφιακά με τις δημόσιες υπηρεσίες, ποσοστό ελαφρώς χαμηλότερο από τον μέσο όρο της ΕΕ (65 %). Η Κύπρος πρέπει να απλοποιήσει τις διαδικασίες και να διευκολύνει τους πολίτες στην ηλεκτρονική αλληλοεπίδραση καθώς και να επιτύχει το στόχο της ψηφιακής δεκαετίας για 100 % διαδικτυακή παροχή βασικών δημόσιων υπηρεσιών για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις της ΕΕ έως το 2030.
Βάσει της ειδικής έκθεσης ΤΥΠ/01/20 της Ελεγκτικής Υπηρεσίας για το 2020 (https://bit.ly/3dFSGZZ ) παρατηρήθηκε μεταξύ άλλων ότι (α) η πρόοδος υλοποίησης νέων έργων πληροφορικής στη Κύπρο παραμένει σε χαμηλά επίπεδα, (β) υλοποιούνται έργα πληροφορικής αποσπασματικά χωρίς να εμπίπτουν σε ένα εγκεκριμένο πλαίσιο ευρύτερης στρατηγικής, (γ) οι οργανωτικές δομές και αρμοδιότητες των φορέων που εμπλέκονται στην υλοποίηση έργων πληροφορικής δεν είναι καλά καθορισμένες, (δ) η Πολιτική Ασφάλειας δεν έχει υιοθετηθεί επίσημα και δεν εφαρμόζεται ενιαία και συστηματικά, και (ε) υπάρχουν ελλείψεις στην αποτελεσματικότητα και αποδοτικότητα του πλαισίου προώθησης, σχεδιασμού, υλοποίησης, συντήρησης και αναβάθμισης των συστημάτων πληροφορικής στο δημόσιο,
Κύπρος: Δείκτες ψηφιακής οικονομίας και κοινωνίας
Με βάση όλα τα πιο πάνω η Κύπρος παραδοσιακά είναι δυστυχώς στις τελευταίες θέσεις, παρόλο που με βάση το μέγεθος της και τους ετήσιους Προϋπολογισμούς του Κράτους για την μηχανογράφηση θα έπρεπε να ήταν πολύ υψηλότερα.
Σημειώνεται ότι για το έτος 2022, από τις 27 χώρες της ΕΕ, η Μάλτα είναι στην 6η θέση, το Λουξεμβούργο 8ο, η Εσθονία 9η, η Σλοβενία 11η, η Λιθουανία 14η ενώ η Κύπρος στην 20η θέση που είναι και η καλύτερη θέση που έφτασε από το 2014!! 

Γραφικό 1: Γενική θέση Κύπρου στο δείκτη DESI


Η βαθμολογία της Κύπρου στους δείκτες DESI σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες και σε σχέση με το μέσο όρο της ΕΕ, φαίνεται στους πιο κάτω Πίνακες με έναρξη το έτος 2014 που ξεκίνησε η καταγραφή των εν λόγω δεικτών. Παρά τις δικές της προσπάθειες, η Κύπρος εξακολουθεί και υπολείπεται αρκετά στους 3 από τους 4 πυλώνες που καλύπτουν οι δείκτες ψηφιακής οικονομίας. Σημειώνεται ότι, οι χώρες της ΕΕ από το 2020 είναι είναι 28

Πίνακας 1: Δείκτες DESI και κατάταξη Κύπρου για έτη 2014 μέχρι 2022

ΕΤΟΣ

Κατάταξη Κύπρου

θέση Κύπρου Vs μέσο όρο ΕΕ

2014

23 από 28

37 από  44

2015

23 από 28

41 από 50

2016

23 από 28

42 από 52

2017

21 από 28

45 από 50

2018

23 από 28

39 από 46

2019

24 από 28

41 από 49

2020

24 από 27

44 από 52

2021

21 από 27

43 από 50,5

2022

20 από 27

48,4 από 52,3

Πίνακας 2: Υποκατηγορίες Δείκτη DESI και κατάταξη Κύπρου για έτη 2017 μέχρι 2022

ΕΤΟΣ

ψηφιακές δεξιότητες Vs μέσο όρο ΕΕ

ψηφιακές υποδομές Vs μέσο όρο ΕΕ

ψηφιοποίηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας Vs μέσο όρο ΕΕ

ψηφιοποίηση της διακυβέρνησης Vs μέσο όρο ΕΕ (Ψηφιακές δημόσιες υπηρεσίες)

2017

25 από 28

20 από 28

18 από 28

17 από 28 (15)

2018

22 από 28

27 από 28

21 από 28

15 από 28 (13)

2019

24 από 28

27 από 28

20 από 28

15 από 28 (13)

2020

23 από 27

27 από 27

20 από 27

18 από 27 (13)

2021

39,7 από 47,1

41,8 από 50,2

30,5 από 37,6

19 από 27 (14) 59% χρήστες χρησιμοποιούν τα public services

2022

21 από 27 (14)

12 από 27 (10)

17 από 27 (15)

20 από 27 (15) 64% χρήστες χρησιμοποιούν τα public services

Σημειώνεται ότι, οι Κύπριοι (άνδρες και γυναίκες) απόφοιτοι Πανεπιστημίων σε θέματα STEM (επιστήμη, τεχνολογία, μηχανική, μαθηματικά) είναι λιγότεροι σε σχέση με τους Ευρωπαίους. Οι Κύπριοι Άνδρες είναι στη θέση 26 από 27 και οι Κύπριες Γυναίκες στη θέση 21 από 27!

Περισσότερες πληροφορίες μπορεί να βρει κάποιος εδώ: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/desi-cyprus

Σύμφωνα με το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ «Το Μέλλον της Εργασίας 2020», https://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2020.pdf μέχρι το 2025 θα έχουν εξαφανιστεί πάνω από 75 εκατομμύρια θέσεις εργασίας, οι οποίες όμως θα αντικατασταθούν από 133 εκατομμύρια νέες θέσεις σε επαγγέλματα νέας γενιάς. Αυτό καθιστά την ψηφιακή μετάβαση της κυπριακής κοινωνίας απαραίτητη.  

Ψηφιακή Πυξίδα

Στις 9 Μαρτίου 2021, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε το όραμά της και τις προοπτικές για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της Ευρώπης έως το 2030 την Ψηφιακή Πυξίδα. Η Επιτροπή προτείνει την ψηφιακή πυξίδα για την ψηφιακή δεκαετία της ΕΕ η οποία διαμορφώνεται γύρω από τέσσερα κομβικά σημεία:

  1. ψηφιακές δεξιότητες,
  2. ψηφιακές υποδομές,
  3. ψηφιοποίηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας,
  4. ψηφιοποίηση της διακυβέρνησης.

Αυτές οι τέσσερις διαστάσεις επεκτείνονται τόσο στην οικονομία όσο και στην κοινωνία.

Οι βασικοί στρατηγικοί και ψηφιακοί στόχοι που έχουν καθοριστεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο μέχρι το 2030, είναι οι ακόλουθοι:

  1. Δεξιότητες
    1. Το 80% του πληθυσμού να διαθέτει βασικές ψηφιακές δεξιότητες. Το αντίστοιχο ποσοστό Κυπρίων για το 2022 ανέρχεται σε 45% ηλικίας 16 έως 74 ετών!!.
    2. Οι επαγγελματίες ψηφιακής τεχνολογίας με υψηλά προσόντα να ανέλθουν αριθμητικά στην ΕΕ στα 20 εκατομμύρια. Στην Κύπρο οι επαγγελματίες στο σύνολο των εργαζομένων ηλικίας 15-74 ετών και το συνολικό ποσοστό των πτυχιούχων ΤΠΕ, ανέρχεται μόλις στο 3,1% και 2,9% αντίστοιχα, με τις γυναίκες να αποτελούν μόλις το 18% του εργατικού δυναμικού που απασχολείται στον τομέα των ΤΠΕ.
  2. Ασφαλείς και βιώσιμες ψηφιακές υποδομές
    1. Συνδεσιμότητα: Gigabit για όλους, 5G παντού
    2. Ημιαγωγοί αιχμής: διπλασιασμός του μεριδίου της ΕΕ στην παγκόσμια παραγωγή
    3. Δεδομένα - Υπολογιστικό νέφος και παρυφές: 10 000 κλιματικά ουδέτεροι κόμβοι υψηλής ασφάλειας
    4. Υπολογιστική: πρώτος υπολογιστής με κβαντική
  3. Ψηφιακός μετασχηματισμός των επιχειρήσεων
    1. Υιοθέτηση τεχνολογιών: 75 % των εταιρειών της ΕΕ να χρησιμοποιούν υπολογιστικό νέφος/τεχνητή νοημοσύνη/μαζικά δεδομένα
    2. Φορείς καινοτομίας: να αυξηθούν οι επεκτεινόμενες επιχειρήσεις και η χρηματοδότηση με σκοπό τον διπλασιασμό των «μονόκερων» στην ΕΕ
    3. Χρήστες με καθυστέρηση: πάνω από 90 % των ΜΜΕ να επιτύχουν τουλάχιστον ένα στοιχειώδες επίπεδο ψηφιακής έντασης
  4. Ψηφιοποίηση των δημόσιων υπηρεσιών
    1. Κύριες δημόσιες υπηρεσίες: 100 % μέσω διαδικτύου
    2. Ηλεκτρονική υγεία 100 % των πολιτών που έχουν πρόσβαση σε ιατρικούς φακέλους
    3. Ψηφιακή ταυτότητα: το 80 % των πολιτών να χρησιμοποιούν ψηφιακή ταυτότητα

Κάθε κράτος μέλος θα συμβάλει στην επίτευξη του φιλόδοξου αυτού στόχου της ψηφιακής δεκαετίας από διαφορετικό σημείο εκκίνησης, το οποίο καθορίζεται από τους πόρους, τα συγκριτικά πλεονεκτήματα και άλλους σχετικούς παράγοντες, όπως το μέγεθος του πληθυσμού, η κλίμακα της οικονομίας και οι τομείς εξειδίκευσης. Για παράδειγμα, τα κράτη μέλη με μεγάλες οικονομίες ή μεγάλους πληθυσμούς θα πρέπει να καταγράφουν καλές επιδόσεις ώστε να μπορέσει η Ευρώπη στο σύνολό της να επιτύχει τους στόχους έως το 2030. Οι πρωτοπόροι στον ψηφιακό τομέα θα πρέπει να συνεχίσουν να σημειώνουν πρόοδο ώστε να ηγούνται της ψηφιοποίησης παγκοσμίως, ενώ οι προσπάθειες ψηφιοποίησης όλων των κρατών μελών θα καθοδηγούνται από τις οικονομικές και κοινωνικές ανάγκες τους.

Κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID, τα κράτη μέλη σημείωσαν πρόοδο στις προσπάθειές τους για ψηφιοποίηση, η κάλυψη ωστόσο των κενών (α) στις ψηφιακές δεξιότητες, (β) τον ψηφιακό μετασχηματισμό των ΜΜΕ και (γ) την ανάπτυξη προηγμένων δικτύων 5G εξακολουθεί να τους προξενεί δυσκολίες.

Ο μηχανισμός ανάκαμψης και ανθεκτικότητας, με περίπου 127 δισ. ευρώ που προορίζονται για μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις στον ψηφιακό τομέα, προσφέρει μια άνευ προηγουμένου ευκαιρία για την επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού.

Η πρόταση της Επιτροπής για την πορεία προς την ψηφιακή δεκαετία, επί της οποίας συμφώνησαν το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα κράτη μέλη της ΕΕ, θα διευκολύνει τη βαθύτερη συνεργασία μεταξύ των κρατών μελών και της ΕΕ ώστε να σημειωθεί πρόοδος σε όλες τις διαστάσεις που καλύπτονται από τον Δείκτη Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας. Η εν λόγω πρόταση παρέχει στα κράτη μέλη ένα πλαίσιο για την ανάληψη κοινών δεσμεύσεων και τη θέσπιση πολυκρατικών έργων που θα ενισχύσουν τη συλλογική ισχύ και ανθεκτικότητά τους στο παγκόσμιο πλαίσιο.

Ακόμη και πρωτοπόρες χώρες του DESI όπως η Φινλανδία, η Δανία, οι Κάτω Χώρες και η Σουηδία, βρίσκονται αντιμέτωπες με κενά σε βασικούς τομείς όπως (α) το επίπεδο υιοθέτησης προηγμένων ψηφιακών τεχνολογιών, (β) η τεχνητή νοημοσύνη και (γ) τα μαζικά δεδομένα, παραμένουν κάτω από το 30 % και απέχουν από τον στόχο του 75 % που έχει τεθεί στο πλαίσιο της ψηφιακής δεκαετίας 2030.

Η έλλειψη εξειδικευμένων δεξιοτήτων αποτελεί επίσης τροχοπέδη στις προσπάθειες της ΕΕ να επιτύχει τους στόχους της Πράσινης Συμφωνίας. Ως εκ τούτου, απαιτούνται μαζικές προσπάθειες για την επανειδίκευση και την αναβάθμιση των δεξιοτήτων του εργατικού δυναμικού.

Όσον αφορά την υιοθέτηση βασικών τεχνολογιών, κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid, οι επιχειρήσεις προώθησαν τη χρήση ψηφιακών λύσεων. Η χρήση του υπολογιστικού νέφους, για παράδειγμα, ανήλθε στο 34 %. Ωστόσο, η χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης και των μαζικών δεδομένων από τις επιχειρήσεις ανέρχεται μόλις στο 8 % και στο 14 % αντίστοιχα (στόχος: 75 % έως το 2030). Αυτές οι βασικές τεχνολογίες προσφέρουν τεράστιες δυνατότητες για σημαντική καινοτομία και βελτίωση της αποδοτικότητας, ιδίως μεταξύ των ΜΜΕ. Από την πλευρά τους, μόνο το 55 % των ΜΜΕ της ΕΕ έχουν τουλάχιστον ένα βασικό επίπεδο ψηφιοποίησης (στόχος: τουλάχιστον 90 % έως το 2030), κάτι που σημαίνει ότι σχεδόν οι μισές ΜΜΕ δεν αξιοποιούν τις ευκαιρίες που δημιουργεί η ψηφιακή τεχνολογία.

Η ΕΕ έχει διαθέσει σημαντικούς πόρους για τη στήριξη του ψηφιακού μετασχηματισμού. 127 δισ. ευρώ προορίζονται για μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις που σχετίζονται με τον ψηφιακό τομέα στα 25 εθνικά σχέδια ανάκαμψης και ανθεκτικότητας που έχουν εγκριθεί μέχρι στιγμής από το Συμβούλιο. Πρόκειται για μια άνευ προηγουμένου ευκαιρία για την επιτάχυνση της ψηφιοποίησης, την αύξηση της ανθεκτικότητας της Ένωσης και τη μείωση των εξωτερικών εξαρτήσεων τόσο με μεταρρυθμίσεις όσο και με επενδύσεις. Τα κράτη μέλη διέθεσαν κατά μέσο όρο το 26 % των κονδυλίων του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΜΑΑ) για τον ψηφιακό μετασχηματισμό, ποσοστό μεγαλύτερο από το υποχρεωτικό όριο του 20 %. Τα κράτη μέλη που επέλεξαν να επενδύσουν πάνω από το 30 % των κονδυλίων του ΜΑΑ στην ψηφιακή τεχνολογία είναι η Αυστρία, η Γερμανία, το Λουξεμβούργο, η Ιρλανδία και η Λιθουανία.

Συμπεράσματα και Στόχοι

Κύπρος και ψηφιακός μετασχηματισμός

Με συνολικό προϋπολογισμό ύψους περίπου €1,2 δισ., το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Κύπρου (ΣΑΑ) μπορεί να υποστηρίξει την οικονομική ανάκαμψη, ενισχύοντας την ανθεκτικότητα και τον μετασχηματισμό της οικονομίας μέσω του ψηφιακού της μετασχηματισμού. Για τον σκοπό αυτό, το σχέδιο περιλαμβάνει σημαντικές επενδύσεις στην ψηφιοποίηση που υπερβαίνουν τον ψηφιακό στόχο του 20 %, φτάνοντας το 23 %, ύψους δηλαδή €282 εκατ.

Το σχέδιο αναπτύχθηκε γύρω από πέντε βασικούς άξονες πολιτικής και χωρίζεται σε υποκατηγορίες:

  1. Δημόσια υγεία και πολιτική προστασία – διδάγματα από την πανδημία
  2. Ταχεία μετάβαση σε μια Πράσινη οικονομία
  3. Ενίσχυση της ανθεκτικότητας και της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας (περιλαμβάνει την ηλεκτρονική δικαιοσύνη και τις έξυπνες πόλεις)
  4. Προς μια ψηφιακή εποχή (€ 89,4 εκ. -100%)

              4.1. Αναβάθμιση υποδομής για συνδεσιμότητα (€53 εκ.-60%)

             4.2. Προαγωγή ηλεκτρονικής διακυβέρνησης (€36,4 εκ – 40%)

5. Απασχόληση, κοινωνική προστασία, εκπαίδευση και ανθρώπινο δυναμικό

Οι σημαντικότερες συνεισφορές στον 4ο άξονα για την ψηφιακή μετάβαση προέρχονται από τις συνιστώσες για (α) την αναβάθμιση υποδομών για συνδεσιμότητα και (β) την προώθηση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.

Κάτω από τον 3ο άξονα υπάρχει ο εκσυγχρονισμός του δημόσιου τομέα και της τοπικής αυτοδιοίκησης, βελτίωση της αποτελεσματικότητας του δικαστικού συστήματος και καταπολέμηση της διαφθοράς καθώς και την ηλεκτρονική δικαιοσύνη και τις έξυπνες πόλεις.

Μέτρα που σχετίζονται με την ψηφιοποίηση περιλαμβάνονται σε όλες σχεδόν τις υπόλοιπες συνιστώσες: ψηφιακός μετασχηματισμός του εκπαιδευτικού συστήματος και ψηφιακές δεξιότητες, εκσυγχρονισμός και μεταρρύθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος, ψηφιοποίηση επιχειρήσεων, ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων, ηλεκτρονική υγεία, , ευφυή συστήματα μεταφορών (ITS), βιώσιμες μεταφορές, έξυπνοι μετρητές, έξυπνα δίκτυα και διαχείριση υδάτων, έξυπνη και βιώσιμη διαχείριση των υδάτων.

Με βάση όλα τα πιο πάνω θα πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στα πιο κάτω:

Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση

  1. Απλοποίηση και ανασχεδιασμός διαδικασιών, ώστε οι πολίτες να μπορούν να πραγματοποιούν πολλές από τις συναλλαγές ηλεκτρονικά, χωρίς την προσκόμιση αχρείαστων εγγράφων και εντύπων που το ίδιο το κράτος εκδίδει, από το σπίτι τους 365 ημέρες το χρόνο.
  2. Αναβάθμιση της κεντρικής Πύλης του Κράτους, για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές με τον πολίτη, αναβαθμισμένο με σύγχρονα εργαλεία , με ενιαίο “ Look and feel” διαθέσιμο 24 ώρες το 24ωρο.   
  3. Χρήση υφιστάμενων μηχανογραφικών συστημάτων όπως της ΚΑΠ (Κεντρικής Αποθήκης Πληροφοριών) για αλληλοενημέρωση των πληροφοριακών συστημάτων του Κράτους.
  4. Αναβάθμιση των πληροφοριακών συστημάτων του Δημόσιου Τομέα και στρατηγικές  επιχειρησιακής συνέχειας για όλα τα Υπουργεία και Τμήματα του Κράτους.
  5. Να κατανοήσουν οι υπεύθυνοι Λειτουργοί ότι τα υφιστάμενα πληροφοριακά συστήματα ανήκουν στο Κράτος και κατ’ επέκταση στους πολίτες. Θα πρέπει να επιτρέπουν χωρίς χρονοβόρες διαδικασίες την σύνδεση με άλλα συστήματα. 

Δια Βίου Μάθηση μέσω του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας

Οι ψηφιακές δεξιότητες ευρείας βάσης συμβάλλουν καταλυτικά στην οικοδόμηση μιας κοινωνίας που μπορεί να εμπιστεύεται τα ψηφιακά προϊόντα και τις διαδικτυακές υπηρεσίες, να εντοπίζει την παραπληροφόρηση, να προστατεύεται από τις κυβερνοεπιθέσεις και τις διαδικτυακές απάτες και να επωφελείται πλήρως από τις δυνατότητες των ψηφιακών τεχνολογιών.

  1. Οι Κύπριοι απόφοιτοι Πανεπιστημίων σε θέματα STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematic -επιστήμη, τεχνολογία, μηχανική, μαθηματικά-) είναι κατά πολύ λιγότεροι των ευρωπαίων (θέση 26 από 27). Οι Κύπριες απόφοιτες Πανεπιστημίων σε θέματα Πληροφορικής είναι στο 1,6% έναντι του 1,9% των Γυναικών στην ΕΕ (θέση 21 από 27). Προώθηση των ακαδημαϊκών σπουδών σε Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς (Υπουργείο Παιδείας, Σύμβουλοι Σπουδών, Πανεπιστήμια).
  2. Προσπάθεια μείωσης του χάσματος που υπάρχει μεταξύ των αποφοίτων των Πανεπιστημίων σε ΤΠΕ και των αναγκών της αγοράς με εξειδικευμένες Καταρτίσεις, 
  3. Ανάπτυξης της κουλτούρας, και κατάρτισης του ανθρώπινου δυναμικού σε θέματα Δια Βίου Μάθησης και συγκεκριμένα στις βασικές ψηφιακές δεξιότητες. Ψηφιακή Μεταρρύθμιση δεν μπορεί να υπάρξει με «ψηφιακά αναλφάβητους» Πολίτες. Οπόταν θα πρέπει με τα κονδύλια του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας να ενισχυθούν οι ψηφιακές δεξιοτήτων

(α) των Δημόσιων Υπαλλήλων ώστε να είναι σε θέση να ενισχύσουν την οικοδόμηση μιας ψηφιακής κοινωνίας από την Κυπριακή Ακαδημία Δημόσιας Διοίκησης,

(β) των Εργοδοτουμένων του Ιδιωτικού Τομέα καθώς και των Ανέργων από την Αρχή Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού (ΑνΑΔ).

(γ) διάφορων άλλων ομάδων πληθυσμού όπως Ηλικιωμένων από το ΚΕΠΑ.

(δ) των μαθητών με αλλαγή των αναλυτικών προγραμμάτων από το αρμόδιο Υπουργείο Παιδείας.

Η Εκπαίδευση θα πρέπει να είναι υβριδική από όλους τους Οργανισμούς, δηλαδή να δοθεί είτε με την φυσική παρουσία των Πολιτών, είτε εξ αποστάσεως είτε ως video on demand. Να δοθεί προτεραιότητα στο video on demand ώστε να είναι προσβάσιμες οι πληροφορίες 24/7.

  1. Αύξηση της εμπιστοσύνης του Κοινού στις ηλεκτρονικές/ διαδικτυακές συναλλαγές και την ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων. Θα πρέπει με προώθηση διαφημιστικών   κλιπ το κράτος να στηρίξει τις ηλεκτρονικές/ διαδικτυακές υπηρεσίες.     
  2. Στήριξη της Αρχής Ψηφιακής Ασφάλειας (ΑΨΑ) για τη δυνατότητα διαχείρισης περιστατικών ηλεκτρονικών επιθέσεων. Υποστήριξη Υπουργείου Άμυνας από ΑΨΑ.

Υποδομές

  1. Πλάνα Επιχειρησιακής Συνέχειας (Business Continuity) με βάση τα Πρότυπα ISO22301:2019. Άμεση δημιουργία Χώρου Ανάκαμψης των Υποδομών Πληροφορικής του Κράτους (Disaster Recovery Site).
  2. Οπωσδήποτε εξασφάλιση προτύπου ISO270001 για ζητήματα ασφάλειας της Πληροφορίας.
  3. Αναβάθμιση των υποδομών εντός της επικράτειας της Κύπρου με gigabit συνδέσεις καθώς και υποβρύχιων συνδέσεων μεταξύ Κύπρου και άλλων χωρών, για την περαιτέρω βελτίωση της συνδεσιμότητας.
  4. Ψηφιακός μετασχηματισμός της εκπαίδευσης, ο οποίος πρέπει να περιλαμβάνει πέραν από τα θέματα πολιτικής και την αναβάθμιση των υποδομών και του εξοπλισμού των σχολικών μονάδων, τον εμπλουτισμό του αναλυτικού προγράμματος, την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για την ενσωμάτωση σύγχρονων ψηφιακών μέσων στη διδασκαλία. Προώθηση για εξειδικευμένες ψηφιακές δεξιότητες  που αποτελούν πλέον προϋπόθεση για ποιοτικές θέσεις εργασίας και αντίστοιχες ανταμοιβές. Η εμπειρογνωμοσύνη αποτελεί κρίσιμο παράγοντα καινοτομίας σε μικρές χώρες όπως η Κύπρος, αυξάνει την παραγωγικότητα και την ευημερία.
  5. Μέσω της Τεχνολογίας και του 5G να παρακολουθείτε η κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας και νερού στα υποστατικά και να μην υπάρχει η ανάγκη φυσικής παρουσίας Λειτουργών ανά διμηνία.  Επίσης θα γίνεται  έγκαιρη ανίχνευση διαρροών νερού που σήμερα φτάνει μεταξύ 20-25%.

Δημήτρης Παντελή

Μέλος Γενικού Συμβουλίου ΕΤΕΚ

Η μετάβαση της Κύπρου σε μια ψηφιακή εποχή θα πρέπει να αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα της αναπτυξιακής πολιτικής. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι αναγκαία προϋπόθεση για την ανάπτυξη της οικονομίας, καθώς θα συμβάλει καθοριστικά στην αύξηση της παραγωγικότητας, θα εκσυγχρονίσει και θα βελτιώσει σημαντικά την ποιότητα των δημόσιων υπηρεσιών, θα συμβάλει στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων και θα βελτιώσει την ποιότητα ζωής των πολιτών. Η ψηφιοποίηση είναι μια οριζόντια πολιτική, η οποία έχει θετική επίδραση σε όλους τους τομείς οικονομικής δραστηριότητας. 

Από το 2014, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (ΕΕ) παρακολουθεί την ψηφιακή πρόοδο των κρατών μελών και δημοσιεύει ετήσιες εκθέσεις για τον δείκτη ψηφιακής οικονομίας και κοινωνίας (DESI). Σημειώνεται ότι, αρχικά η ψηφιοποίηση στην ΕΕ ήταν άνιση, ενώ τα τελευταία χρόνια υπάρχουν ενδείξεις σύγκλισης μεταξύ των χωρών μελών της. Ενώ οι πρωτοπόροι έχουν παραμείνει οι ίδιοι, μια σημαντική ομάδα κρατών μελών συγκεντρώνεται γύρω από τον μέσο όρο της ΕΕ. Είναι σημαντικό ότι τα περισσότερα από τα κράτη μέλη που παρουσίαζαν χαμηλότερο επίπεδο ψηφιοποίησης πριν από 5 έτη, σημειώνουν πρόοδο με ταχύτερο ρυθμό από ό,τι τα υπόλοιπα κράτη μέλη, στοιχείο που καταδεικνύει μια συνολική σύγκλιση στον ψηφιακό τομέα στην ΕΕ.

Η πλειοψηφία των δεικτών DESI προέρχεται από τη Eurostat, τη στατιστική υπηρεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ορισμένοι δείκτες συλλέγονται από τις υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής από τα κράτη μέλη μέσω της Επιτροπής Επικοινωνιών. Άλλοι δείκτες, όπως ορισμένοι δείκτες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και ευρυζωνικότητας, βασίζονται σε δεδομένα που προέρχονται από μελέτες που εκπονήθηκαν για λογαριασμό της Επιτροπής.

Γενικές Πληροφορίες για το Δείκτη Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας (DESI) και η θέση της Κύπρου.

Ο δείκτης αυτός συναθροίζει μια σειρά σχετικών δεικτών ώστε να αξιολογεί την πρόοδο των χωρών της ΕΕ προς μια ψηφιακή οικονομία και κοινωνία γύρω από 4 σημαντικούς παραμέτρους:

  1. ανθρώπινο κεφάλαιο (θέση Κύπρου 21η από τις 27 χώρες της ΕΕ),
  2. συνδεσιμότητα (θέση Κύπρου 12η από τις 27 χώρες της ΕΕ),
  3. ενσωμάτωση της ψηφιακής τεχνολογίας (θέση Κύπρου 17η από τις 27 χώρες της ΕΕ) και
  4. ψηφιακές δημόσιες υπηρεσίες (θέση Κύπρου 20η από τις 27 χώρες της ΕΕ)

Η κάθε παράμετρος έχει τις σχετικές υποκατηγορίες της. Συγκεκριμένα με βάση τα στοιχεία του 2022 η Κύπρος έχει τις εξής θέσεις:

1. ανθρώπινο κεφάλαιο

Στο ανθρώπινο κεφάλαιο η Κύπρος είναι στη θέση 21 από τις 27 χώρες της ΕΕ. Η Κύπρος εξακολουθεί να υπολείπεται του μέσου όρου της ΕΕ όσον αφορά τις βασικές ψηφιακές δεξιότητες. Ένας στους δύο Κύπριους δεν διαθέτει βασικές ψηφιακές δεξιότητεςΑπαιτείται σημαντική αλλαγή ρυθμού στην προσπάθεια της χώρας να βελτιώσει τις ψηφιακές δεξιότητες των πολιτών της. Επίσης πρέπει να γίνει προσπάθεια για αύξηση των ειδικών Πληροφορικής. Οργανισμοί όπως η Αρχή Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού (ΑνΑΔ), το ΚΕΠΑ, η Κυπριακή Ακαδημία Δημόσιας Διοίκησης που αναπτύσσει και εφαρμόζει πολιτικές μάθησης στη δημόσια υπηρεσία και το Υπουργείο Παιδείας πρέπει οπωσδήποτε να συμβάλουν στην ανάπτυξη των βασικών ψηφιακών δεξιοτήτων όλων των Πολιτών σε όλες τις βαθμίδες. Άλλωστε Ψηφιακή Μεταρρύθμιση δεν μπορεί να υπάρξει με «ψηφιακά αναλφάβητους» Πολίτες.   

2. συνδεσιμότητα

Στη συνδεσιμότητα η Κύπρος είναι στη θέση 12 από 27 χώρες της ΕΕ. Η κάλυψη όμως από υποδομές υψηλών ταχυτήτων  εξακολουθεί να απέχει πολύ τόσο από τον μέσο όρο της ΕΕ όσο και από τον στόχο για την ψηφιακή δεκαετία της ΕΕ, ο οποίος συνίσταται στην εξασφάλιση της κάλυψης όλων των ευρωπαϊκών νοικοκυριών από δίκτυο Gigabit και όλων των κατοικημένων περιοχών από δίκτυο 5G μέχρι το 2030. Στη κάλυψη 5G ή Κύπρος βρίσκεται πολύ πιο πάνω από τον μέσο όρο της ΕΕ με 75% κάλυψη από τα τέλη του 2021.

3. ενσωμάτωση της ψηφιακής τεχνολογίας

Στην ενσωμάτωση της ψηφιακής τεχνολογίας η Κύπρος είναι στη θέση 17 από τις 27 χώρες της ΕΕ. Οι κυπριακές επιχειρήσεις πρέπει να βρουν τρόπους ώστε να ενσωματώσουν νέες τεχνολογίες όπως η Τεχνητή Νοημοσύνη, τα big data, να χρησιμοποιήσουν τεχνολογίες πληροφορικής για περιβαλλοντική αειφορία. Επίσης θα πρέπει οι κυπριακές εταιρείες να βρουν τρόπους αύξησης των πωλήσεων μέσω διαδικτύου. Θα πρέπει να αυξηθούν οι δαπάνες της Κύπρου για Έρευνα και Ανάπτυξη. Το κράτος πρέπει να προωθήσει, σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα, περαιτέρω την ηλεκτρονική τιμολόγηση και πληρωμή.

4. ψηφιακές δημόσιες υπηρεσίες

Στις ψηφιακές δημόσιες υπηρεσίες η Κύπρος είναι στη θέση 20 από τις 27 χώρες της ΕΕ.  Με βάση τα στοιχεία το 63 % των Κυπρίων αλληλεπιδρούν ψηφιακά με τις δημόσιες υπηρεσίες, ποσοστό ελαφρώς χαμηλότερο από τον μέσο όρο της ΕΕ (65 %). Η Κύπρος πρέπει να απλοποιήσει τις διαδικασίες και να διευκολύνει τους πολίτες στην ηλεκτρονική αλληλοεπίδραση καθώς και να επιτύχει το στόχο της ψηφιακής δεκαετίας για 100 % διαδικτυακή παροχή βασικών δημόσιων υπηρεσιών για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις της ΕΕ έως το 2030.

Βάσει της ειδικής έκθεσης ΤΥΠ/01/20 της Ελεγκτικής Υπηρεσίας για το 2020 (https://bit.ly/3dFSGZZ ) παρατηρήθηκε μεταξύ άλλων ότι (α) η πρόοδος υλοποίησης νέων έργων πληροφορικής στη Κύπρο παραμένει σε χαμηλά επίπεδα, (β) υλοποιούνται έργα πληροφορικής αποσπασματικά χωρίς να εμπίπτουν σε ένα εγκεκριμένο πλαίσιο ευρύτερης στρατηγικής, (γ) οι οργανωτικές δομές και αρμοδιότητες των φορέων που εμπλέκονται στην υλοποίηση έργων πληροφορικής δεν είναι καλά καθορισμένες, (δ) η Πολιτική Ασφάλειας δεν έχει υιοθετηθεί επίσημα και δεν εφαρμόζεται ενιαία και συστηματικά, και (ε) υπάρχουν ελλείψεις στην αποτελεσματικότητα και αποδοτικότητα του πλαισίου προώθησης, σχεδιασμού, υλοποίησης, συντήρησης και αναβάθμισης των συστημάτων πληροφορικής στο δημόσιο,

Κύπρος: Δείκτες ψηφιακής οικονομίας και κοινωνίας

Με βάση όλα τα πιο πάνω η Κύπρος παραδοσιακά είναι δυστυχώς στις τελευταίες θέσεις, παρόλο που με βάση το μέγεθος της και τους ετήσιους Προϋπολογισμούς του Κράτους για την μηχανογράφηση θα έπρεπε να ήταν πολύ υψηλότερα.

Σημειώνεται ότι για το έτος 2022, από τις 27 χώρες της ΕΕ, η Μάλτα είναι στην 6η θέση, το Λουξεμβούργο 8ο, η Εσθονία 9η, η Σλοβενία 11η, η Λιθουανία 14η ενώ η Κύπρος στην 20η θέση που είναι και η καλύτερη θέση που έφτασε από το 2014!!